Wyprawy KTR Sigma bliżej domu

Klubowe zakończenie sezonu rowerowego w Żerkowie 18-20.X.2013

A chcesz Bracie poznać piękną okolicę?
To zwiedź miasto Żerków, wieś Pogorzelicę
Oraz sławny Śmiełów, gdzie Mickiewicz bywał
Że tam pięknie było, więc wiersze pisywał...
A. Pluta

Tym razem bazą rajdu z okazji zakończenia sezonu było Schronisko Młodzieżowe przy Szkole Podstawowej w Żerkowie. W piątek rano, kilkuosobowa grupa rowerzystów wyruszyła z Poznańskiego Węzła Rowerowego na Malcie. Kropił deszcz, Malta osnuta poranną mgłą, ale za to wiatr tym razem wiał nam przez całą drogę w plecy. Trasa wiodła przez Tulce, Środę Wielkopolską do Winnej Góry, gdzie w barokowym pałacu mieści się Izba Pamięci im. Jana Henryka Dąbrowskiego, a w latach 1807 - 1817 ten znany polski bohater narodowy mieszkał. Po zwiedzeniu pałacu udaliśmy się do Miłosławia, tam zwiedziliśmy kościół św. Jakuba z 1620 r. oraz pałac, w którym. przebywał Adam Mickiewicz w 1831 r. W pałacowym parku znajduje się najstarszy w Polsce pomnik Juliusza Słowackiego. W Bugaju k/Miłosławia zwiedziliśmy neogotycki zameczek myśliwski (tzw. Bażantarnia), zbudowany w formie średniowiecznego zespołu obronnego. Po krótkiej przerwie na posiłek wyruszyliśmy w kierunku Żerkowa przez przeprawę promową na Warcie w Pogorzelicy. W drugiej połowie piątkowej trasy promienie słońca zaczęły się przebijać przez chmury, pokazując nam całe piękno polskiej złotej jesieni, jadąc podziwialiśmy piękne widoki. W godzinach popołudniowych dotarliśmy do bazy w Żerkowie, gdzie Wiesia wcześniej zamówiła noclegi. Rowerem z Poznania przyjechało 8 osób, pozostałe 12 osób dotarło samochodem lub podjechało pociągiem.

W sobotę rano dojechał do nas kol. Marian z Oddziału PTTK w Jarocinie, który pomógł przygotować nam sobotnią trasę. W tym miejscu składam serdeczne podziękowanie. Punktualnie o dziesiątej wyruszyliśmy do Dębna nad Wartą gdzie znajduje się gotycki kościół z XV w. Proboszcz ks. Jacek Toś prawie godzinę opowiadał nam o ciekawej historii swego kościoła i parafii. Następnym punktem na naszej trasie był Ośrodek Edukacji Leśnej w Czeszewie. Jechaliśmy chyba najpięknieszym szlakiem w Żerkowsko-Czeszewskim Parku Krajobrazowym, przy którym znajdują się 3 ścieżki dydaktyczne oraz Rezerwat "Czeszewski Las". Po przeprawie promowej i zwiedzeniu Ośrodka podjechaliśmy do zabytkowego kościoła drewnianego św. Mikołaja z XVIII w., którego historię przedstawił nam proboszcz parafii. Z Czeszewa pojechaliśmy lasem, a potem na skróty wałem przeciwpowodziowym na rzece Lutyni do Lgowa, gdzie miejscowa nauczycielka opowiedziała nam historię kościoła drewnianego z XVII w.

Najciekawszym obiektem na naszej trasie był niewątpliwie pałac w Śmiełowie. Usytuowany malowniczo w pradolinie Warty, w którym obecnie mieści się Muzeum im. Adama Mickiewicza. O pałacu można powiedzieć, że od wieków był centrum kulturalnym regionu żerkowskiego, taką samą rolę pełni dziś. Można tu znaleźć opisy wydarzeń, historie właścicieli i znakomitych gości, a także cenne pamiątki historyczne. Po zwiedzeniu muzeum, krótkim odpoczynku i obowiazkowych fotografiach, w drodze powrotnej do Żerkowa zwiedziliśmy klasycystyczny kościół w Brzostkowie. Historię kościoła i okolicy przedstawił nam proboszcz parafii.

Do Żerkowa pozostało tylko 5 km, ale przed nami długi podjazd, a potem punkt widokowy, z którego roztacza się piękny i rozległy widok na doliny Warty i Lutyni. Wieczorem odbyła się wspólna kolacja, na którą Wiesia przygotowała pyszny gulasz z kaszą, a koleżanki Ewa i Jola przywiozły ciasto domowe. Były też rozmowy o przyszłorocznych klubowych planach wyjazdowych. Zapraszamy do galerii.